Seweryn Rudnicki: Wystarczająco dobra wiedza. Badania user experience a wytwarzanie praktycznie użytecznej wiedzy o świecie społecznym
Książka Seweryna Rudnickiego zdaje się wytyczać nowy kierunek w myśleniu o wiedzy naukowej (tu szczególnie socjologicznej), społecznym kontekście jej produkowania oraz – co chyba najważniejsze – aplikowalności. Autor, wychodząc od dwóch szczególnych szkół socjologicznych, mianowicie teorii klas społecznych (Bourdieu) i społecznych studiów nad nauką i technologią (STS) oraz metod określanych mianem „praktyki teoretycznej”, próbuje zdefiniować główne problemy w obszarze translacji czy też transmisji wiedzy naukowej poza naukę. Poszukując odpowiedzi na węzłowe pytania o produkcje wiedzy i jej zastosowanie sięga po badanie obszaru związanego z silnie rozwijającą się dziś branżą IT, określanego mianem User Experience (UX). Ta część książki zasługuje na szczególną uwagę czytelników. Praca Rudnickiego nie daje rzecz jasna wszystkich odpowiedzi, wydaje się jednak stawiać na nowym gruncie stare pytanie – jaka jest społeczna ontologia wiedzy w świeci nowych form jej tworzenia i użytkowania?
Książka jest dostępna na stronie wydawnictwa (darmowy ebook):
https://scholar.com.pl/pl/bezplatne-ebooki/8837-wystarczajaco-dobra-wiedzabrbadania-user-experience-a-wytwarzanie-praktycznie-uzytecznej-wiedzy-o-swiecie-spolecznym.html
Fragment Wstępu
„Na poziomie empirycznym ta książka jest studium przypadku pewnej praktycznej domeny wytwarzającej wiedzę o świecie społecznym. Są nią badania user experience (badania UX, user experience research, UX research, user research), które można ogólnie zdefiniować jako rodzaj badań społecznych prowadzonych w związku z tworzeniem produktów i usług, głównie cyfrowych, interaktywnych i mających interfejsy graficzne. Dziedzina ta jest w znacznym stopniu skomercjalizowana i stechnicyzowana, a jednocześnie – jak się okazuje – w szerokim zakresie wykorzystuje wiedzę i metody (głównie jakościowe) obecne w naukach społecznych do generowania pewnego rodzaju wiedzy o świecie społecznym. Z kolei ta wiedza o świecie społecznym, która powstaje w badaniach UX, krąży również wewnątrz organizacji, tzn. jest używana przez zespoły projektujące cyfrowe produkty, interfejsy i systemy. Wydaje mi się, że ta specyfika czyni domenę UX szczególnie interesującym przypadkiem do analizy procesów tworzenia praktycznie przydatnej wiedzy o świecie społecznym i używania wiedzy socjologicznej poza akademią.”